Popis
KOCKOVÉ SHOGI
Šógi majú rovnako ako
klasické šach niekoľkých variantov, aj keď veľmi malý počet. Japonský šach si
nedokázali získať širokú základňu priaznivcov ako v západných
krajinách.
klasické šach niekoľkých variantov, aj keď veľmi malý počet. Japonský šach si
nedokázali získať širokú základňu priaznivcov ako v západných
krajinách.
Za hlavné handikapy sú
často považované: nedostatok konkurenčných odlišností hracích kameňov, obtiažna
pravid hry, vzhľad figúrok môže pripomínať hieroglyfy, zložitý proces
povyšovanie a devalvácia figúr, pomalý priebeh prvej polovice hry, krátky dosah
pôsobnosti väčšiny figúr, veľmi obmedzená pohyblivosť dvoch figúr. Hracia plocha
kostkových Šógi je menšia, čo predisponuje k menšiemu počtu hracích kameňov,
pravidlá sú podstatne jednoduchšie, proces povyšovanie a súvisiace zmeny
symbolov v zásobníku sú kombináciou šogi s klasickými šach. Na rozdiel od šachu,
ktoré majú "počítačový" charakter (preto je mu v tomle ohľadu venované mnoho
úsilia), šogi predovšetkým svojím hlavným "reinkarnačním" prvkom vo forme
vrátením vylúčených figúr spátky na hraciu dosku vyžadujú od hráčov viac
intuície.
často považované: nedostatok konkurenčných odlišností hracích kameňov, obtiažna
pravid hry, vzhľad figúrok môže pripomínať hieroglyfy, zložitý proces
povyšovanie a devalvácia figúr, pomalý priebeh prvej polovice hry, krátky dosah
pôsobnosti väčšiny figúr, veľmi obmedzená pohyblivosť dvoch figúr. Hracia plocha
kostkových Šógi je menšia, čo predisponuje k menšiemu počtu hracích kameňov,
pravidlá sú podstatne jednoduchšie, proces povyšovanie a súvisiace zmeny
symbolov v zásobníku sú kombináciou šogi s klasickými šach. Na rozdiel od šachu,
ktoré majú "počítačový" charakter (preto je mu v tomle ohľadu venované mnoho
úsilia), šogi predovšetkým svojím hlavným "reinkarnačním" prvkom vo forme
vrátením vylúčených figúr spátky na hraciu dosku vyžadujú od hráčov viac
intuície.
PRAVIDLÁ
Miesto klasických Figura jsou použité kocky, Ktory Majú na kazdy strane
samostatne symbol kráľa, dámy, veže, strelca, jazdca a Uploader. Aktuálna
hodnota kocky určuje symbol na ho vrchnej ploche. Hrá sa na dosky s 8x8 póla.
Posledné tri rady (teritórium za souperiacimi Uploader na zaciatku hry)
Predstavujte zónu Povýšenia.
samostatne symbol kráľa, dámy, veže, strelca, jazdca a Uploader. Aktuálna
hodnota kocky určuje symbol na ho vrchnej ploche. Hrá sa na dosky s 8x8 póla.
Posledné tri rady (teritórium za souperiacimi Uploader na zaciatku hry)
Predstavujte zónu Povýšenia.
Základné Postavenie:
Biela: KD1 GC1 GE1 VG2 Sb2 SF1 Jb1 Jg1, pešiaci na celú 3. rade
Čierny: Ke8 GD8 Gf8 Vb7 SC8 SG7 Jb8 Jg8, pešiaci na celú 6. rade
Pohyblivosť Figura:
Kráľ> o jedno pole každým smerom,
Generál> AKO kráľ okrom pohybu šikmo dozadu,
Veža> po stĺpcoch a Radoch,
Strelec> po diagonálach,
Jazdec> dopredu o dva polia na ssusedný stĺpec - Moze preskočiť hľa iné
figúry, navyše sa pohybuje horizontálne o jedno pole,
figúry, navyše sa pohybuje horizontálne o jedno pole,
Uploader> o jedno pole Priamo dopredu a Rovňák hľa Beree.
Vylúčené kamene sa ukladajú do zásobníka, v ktorom sú na začiatku hry dvaja
bieli a dvaja čierni pešiaci. Pešiak a jazdec sa po vstupe do zóny povýšenia
okamžite mení na generál otočením kocky.
bieli a dvaja čierni pešiaci. Pešiak a jazdec sa po vstupe do zóny povýšenia
okamžite mení na generál otočením kocky.
Po doložení zo zásobníka k povýšenie u nich nedochádza. Veža má v zóne
extenziu pohybu o 1 pole diagonálne, bez ohľadu na spôsob, ako sa v nej ocitla.
Strelec má v zóne extenziu pohybu o 1 pole frontálne, bez ohľadu na spôsob, ako
sa v nej ocitol. Po ťahu von zo zóny vežu aj strelec stráca extenzii a pohybujú
sa ako na začiatku hry.
extenziu pohybu o 1 pole diagonálne, bez ohľadu na spôsob, ako sa v nej ocitla.
Strelec má v zóne extenziu pohybu o 1 pole frontálne, bez ohľadu na spôsob, ako
sa v nej ocitol. Po ťahu von zo zóny vežu aj strelec stráca extenzii a pohybujú
sa ako na začiatku hry.
Figura odobraná zo šachovnice si pred uložením do zásobníka vymení symbol
na hornej ploche kocky s pešiakom opačnej farby v zásobníku. Keď sa v zásobníku
pešiak pre zámenu nenachádza, figúra je vylúčená z hry. U pešiakov opačnej farby
nemôže dôjsť k zámene symbolu, preto pešiak odobraný zo šachovnice je vylúčený z
hry.
na hornej ploche kocky s pešiakom opačnej farby v zásobníku. Keď sa v zásobníku
pešiak pre zámenu nenachádza, figúra je vylúčená z hry. U pešiakov opačnej farby
nemôže dôjsť k zámene symbolu, preto pešiak odobraný zo šachovnice je vylúčený z
hry.
Hráč, ktorý je na ťahu, môže buď ťahať figúrou na doske alebo ľubovoľnú
figúru svojej farby zo zásobníka doložiť na ľubovoľné voľné pole na doske, ale
pešiak nesmie byť doložený na stĺpec, na ktorom sa už nachádza pešiak rovnakej
farby. Pre šach, mat a remízu platia rovnaké podmienky ako v klasickom šachu.
Vyhráva hráč, ktorý dá mat súperovi.
figúru svojej farby zo zásobníka doložiť na ľubovoľné voľné pole na doske, ale
pešiak nesmie byť doložený na stĺpec, na ktorom sa už nachádza pešiak rovnakej
farby. Pre šach, mat a remízu platia rovnaké podmienky ako v klasickom šachu.
Vyhráva hráč, ktorý dá mat súperovi.
KOCKOVÝ ŠACH
Kockový šach sú
variantom, ktorá je mierne "kacírska" v tom, že namiesto tradičných figúrok sú
použité kocky, ktoré majú na každej strane odlišný šachový symbol: kráľ,
kráľovná, vežu, strelca, jazdca a pešiak. Kocky v przentovaných šachu umožňujú
nielen druhú alternatívu ťahu pre hráčov: miesto presunu kocky na iné pole jej
otočením zmení typ symbolu na jej vrchnej ploche, a tým aj jej pohyblivosť. Keď
si dve kocky rozdielne farby vymenia symbol, dosiahne sa efekt, akoby obe figúry
zmenili svoju farbu, resp. akoby boli vymenené za figúry opačnej farby z druhej
sady.
variantom, ktorá je mierne "kacírska" v tom, že namiesto tradičných figúrok sú
použité kocky, ktoré majú na každej strane odlišný šachový symbol: kráľ,
kráľovná, vežu, strelca, jazdca a pešiak. Kocky v przentovaných šachu umožňujú
nielen druhú alternatívu ťahu pre hráčov: miesto presunu kocky na iné pole jej
otočením zmení typ symbolu na jej vrchnej ploche, a tým aj jej pohyblivosť. Keď
si dve kocky rozdielne farby vymenia symbol, dosiahne sa efekt, akoby obe figúry
zmenili svoju farbu, resp. akoby boli vymenené za figúry opačnej farby z druhej
sady.
PRAVIDLÁ
Namiesto klasických figúr
sú použité kocky, ktoré majú na každej strana osobitne symbol kráľa, dámy, veže,
strelca, jazdca a pešiaka. Aktuálnu hodnotu kocky určuje symbol na jej vrchnej
ploche. Základné pravidlá sú rovnaké ako v klasickom šachu. Zrušená je premena
pešiaka, ktorý dosiahol posledný rad šachovnice. Kocky odstránené zo šachovnice
(okrem pešiakov) sa bez otáčania odkladajú do zásobníka vedľa šachovnice. Hráč,
ktorý je na ťahu, môže buď ťahať kockou podľa symbolu na jej vrchnej ploche
alebo otočením kocky zmeniť ľubovolného pešiaka za inú figúru tak, aby sa
zhodovala s figúrou opačnej farby v zásobníku. Táto kocka sa okamžite zo
zásobníka odstráni.
sú použité kocky, ktoré majú na každej strana osobitne symbol kráľa, dámy, veže,
strelca, jazdca a pešiaka. Aktuálnu hodnotu kocky určuje symbol na jej vrchnej
ploche. Základné pravidlá sú rovnaké ako v klasickom šachu. Zrušená je premena
pešiaka, ktorý dosiahol posledný rad šachovnice. Kocky odstránené zo šachovnice
(okrem pešiakov) sa bez otáčania odkladajú do zásobníka vedľa šachovnice. Hráč,
ktorý je na ťahu, môže buď ťahať kockou podľa symbolu na jej vrchnej ploche
alebo otočením kocky zmeniť ľubovolného pešiaka za inú figúru tak, aby sa
zhodovala s figúrou opačnej farby v zásobníku. Táto kocka sa okamžite zo
zásobníka odstráni.